Wednesday 17 December 2008

Marostica - et shetlandssjal med en historie

Det er ingen hemmelighed, at jeg har været fascineret af kniplingsstrik i mange år. Problemet med meget af det er, at det ikke harmonerer særlig godt med moderne livsstil - hvem bruger f.eks. håndstrikkede kniplingsgardiner i vore dage? Lyseduge, anyone?

Her er mit forslag til et helt traditionelt sjal i utraditionelle farver, og med en lidt anden inspiration til mønstersætningen.

Marostica er en lille by i Italien. Der hvor Dolomitterne rejser sig som en mur fra Posletten, og skov begynder at ligne noget vi kender herhjemmefra. I Marostica holder man en kæmpemæssig byfest hvert andet år, hvor der spilles udendørs skak med levende brikker i middelalderdragter, baseret på en sød Romeo-og-Juliehistorie (læs evt. mere her). Der er også en byport fra 1200-tallet, med alle de farver teglsten får når de udsættes for vejr og vind i mere end 800 år (for slet ikke at tale om alt det andet. Byen er et besøg værd!).

Så fik jeg et bundt Evilla Artyarn i hænderne, som havde præcis de farver ... og sjalet blev til.


Midterfeltet er skakternet, for sådan er det centrale torv brolagt. Spejlborten har den dekorative brolægning omkring skakbrættet, samt de skove der omgiver byen.

Kantblonden har skaktern igen.


Detaljebillede fra opspændingen af det færdige sjal.


- og her ses det på.

Det er ikke teknisk svært at strikke Shetlandssjaler, eftersom der arbejdes med retstrik. Der kræves tålmodighed og koncentration, og lidt øvelse i at læse diagrammer, men ellers skulle der ikke være de store tekniske snublesten.

Opskriften indeholder også anvisning til vask og opspænding, som er nødvendigt for at få den rette struktur i det færdige sjal.

Klik på knappen for at købe opskriften. Den koster 40,00 og bliver mailet til dig som PDF-fil til print.



2 comments:

  1. Hej Dina
    Jeg vil rigtig gerne købe opskriften til sjalet - men min 'puter, Ewire, bank og mig kan ikke få det til at spille.
    Så jeg tænkte at jeg måske kunne overføre penge til din bankkonto i stedet?
    Jeg kan kontaktes på mobil : 42 26 1962, email: bibi.j@post.tele.dk

    De bedste hilsner Bibi

    ReplyDelete
  2. Hejsa jeg vil også rigtig gerne købe opskriften til det skønne sjal , men kan ikke betale via ewire , det starter ikke når jeg klikker på det , kan jeg på nogen måde overføre eller andet ?
    Strikkehilsner
    Connie Nielsen

    Kontaktes på mobil : 29 86 52 08

    ReplyDelete